Sunday, March 20, 2011

Tazkirah Minggu ini : Ustazzairie

Ketika berada di Pasar baghdad , Ibrahim Bin Adham telah ditanya oleh seseorang. Kenapa Doa ada yang tidak dimakbulkan : jawab Ibrahim : " Doa tidak dimakbulkan kerana beberapa perkara :
1. kamu mengenal Allah... tetapi kamu tidak menunaikan haknya ( tahu Allah itu Tuhan, tapi tak tunaikan solat, pakaian tak tutup aurat, tak puasa dan lain2 lagi kewajipan )

2. kamu mengenal Rasulullah S.A.W tetapi tidak mengikut apa yang diajarkan Baginda. ( sayang kepada Rasulullah, sambut maulidur Rasul, tapi tak pernah ubah perangai kepada lebih baik, tak tunaikan sunnahnya, tak bertakhlak mulia )

3. kamu mengatakan syaitan itu musuh kamu tapi kamu berkawan dengannya ( ikut pujukan syaitan dengan melupakan tanggungjawab kepada Allah , buat munkar, hasad dengki dsbg )

4. Kamu nak masuk syurga tetapi kamu tidak berusaha kepadanya ( cakap nak ke syurga tapi malas solat, malas puasa, buat jahat )

5 kamu tak mahu masuk neraka tetapi tidak berusaha untuk menghindari darinya ( tak mahu keneraka, tapi tak juga buat pahala, malas juga solat, malas juga bersedekah )

itulah yg dapat ustaz sampaikan mlm ni.... lain kali jumpoa lagi, semoga menjadi pedoman dan  ilmu yg berguna. yang penting Ustaz masih sedar siapa ustaz dan siapa diri kita sebenarnya...

No comments:

Post a Comment